Uniwersytet Gdański
Rosjanie w oczach studentów Uniwersytetu Gdańskiego
Stereotyp sąsiada
Key words: tekst w języku angielskim
Słowa klucze: tekst w języku polskim
Artykuł, którego celem jest ukazanie, jak studenci wydziału neofilologicznego
Uniwersytetu Gdańskiego postrzegają mieszkańców Rosji, zawiera informacje
pochodzące z ankiet przeprowadzonych przez autorkę.
W literaturze przedmiotu można odnaleźć zarówno wiele definicji terminu
stereotyp, jak i jego synonimów. A. P. Wejland wyróżnił aż 260 definicji,
określając je jako „swobodniejszymi charakterystykami pojęciowymi” stereotypu[1].
Następujące wyrażenia stosowane zamienne do stereotypów to: archetyp; banał;
dogmat; etykieta; figura; frazeologizm; frazes; kanon; komunał; konwencja;
miejsce stałe; mit; norma; reguła; schemat; standard; szablon; top; topos;
tradycja[2].
Zagadnieniu stereotyp zostało poświęconych wiele publikacji oraz artykułów.
Jest to niezwykle wdzięczny temat, na co wskazuje fakt zainteresowania się nim
przez liczne dziedziny naukowe, m.in. mieści się w przedmiocie badań
socjologii, psychologii, filozofii, literaturoznawstwa, a także językoznawstwa.
Nauki te w sposób bezpośredni i pośredni analizują czym jest stereotyp, jakie
posiada cechy i strukturę. Fakt ten spowodowany jest tym, że stereotypy
stanowią nieodłączny element życia, towarzysząc człowiekowi na każdym etapie
jego rozwoju. Jest zjawiskiem społecznym, swoistym odzwierciedleniem zachowań
życia codziennego. Od momentu urodzenia społeczeństwo kształtuje światopogląd
dziecka, wyraźnie sygnalizując jakie zachowania są typowe dla danej płci, tj.
dziewczynki ubierają się na różowo, a chłopcy na niebiesko. Należy zaznaczyć,
że w okresie dzieciństwa, procesu poznawczego, istnieją dwa kanały „docierania”
stereotypów. Dziecko może nabyć je nieświadomie lub mogą zostać przekazanie
przez najbliższych, w szczególności rodziców. W kolejnych fazach życia
powstanie stereotypów uwarunkowane jest przez własne obserwacje oraz wzory
określone przez społeczeństwo.
Prekursorem terminu stereotyp był Walter Lippmann, który w 1922 roku
stwierdził, że każdy człowiek posiada „obrazy w głowie” pochodzące ze świata
zewnętrznego. Kontynuując myśl badacza „Z [...] szumnej i barwnej złożoności
zewnętrznego świata wychwytujemy to, co nasza kultura już dla nas zdefiniowała,
i mamy skłonność postrzegania tego, co wychwyciliśmy, w formie ustereotypizowanej
przez naszą kulturę”[3].
Z analizy powyższego cytatu wywnioskować można, że przyczynami powstania
stereotypu są wielorakość informacji docierających do nas z otoczenia, co
skutkuje tym, że nie jesteśmy w stanie dostrzec ich, często skomplikowanej,
budowy tzn. w całości informacji zauważalne dla nas jest tylko to, co już
wcześniej znaliśmy. Stanowi to dowód na fakt naturalnego dążenia człowieka do
upraszczania świata. Tak jak język dąży do ekonomicznej mowy tak samo umysł
stara się w prostszy sposób definiować „życie”. Lippmann zwrócił również uwagę
na kulturę, która ma ogromną moc oddziaływania na kształtowanie się zachowań
ludzkich. Podsumowując kultura jest czymś nadrzędnym w stosunku do jednostki
narzucając jej sposób odbioru świta, jednakże również i rozum samej jednostki
zmierza do nieskomplikowanego przetwarzania informacji.
Obrazy w głowie to pewnego rodzaju szablony, przy pomocy których staramy
się odkodować odbierane z otoczenia sygnały. Tym samym można uznać, iż
stereotyp (klisza) jest podstawową informacją na temat środowiska, w którym
żyjemy. Oznacza to, że wszelkie docierające do nas wiadomości zostają
przypisane w naszym mózgu do konkretnych grup, tworząc w ten sposób schematy.
Wyjaśniając, stereotyp to model wizualizacji ludzi i ich zachowań na podstawie
już istniejących w naszej głowie elementów. Posługując się stereotypami, w
momencie poznania nowej osoby, z góry przypisujemy ją do odpowiedniej grupy. W.
Lippman tłumaczył ten fakt w następujący sposób: „Nie mamy czasu i możliwości
bliższego zaznajamiania się ze wszystkim. Zamiast tego odnotowujemy cechy
oznaczające dobrze znany typ i wypełniamy resztę obrazu przy pomocy stereotypów,
które nosimy w naszych głowach”[4].
Badacz w swojej wypowiedzi podkreślił, że brak czasu, a co za tym idzie, brak
zdolności lepszego zaznajomienia się ze zjawiskiem powoduje powstanie norm
odbierania danych zjawisk.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że klisze opierają się na
fragmentarycznej wiedzy, często również błędnej. Jak zauważa A. Mirga,
stereotyp to „obraz rzeczywistości raczej uproszczony niż złożony czy
zróżnicowany, bardziej błędny niż dokładny, uzyskany raczej z <drugiej
ręki> niż przez własne doświadczenie”[5].
Podsumowując, każdy z nas posiada w głowie utarte wyobrażenie świata, które
zostało nam przekazane, czy to przez społeczeństwo, czy też przez naszych
najbliższych. Stereotypy są elementem kulturowym, przekazywanym z pokolenia na
pokolenia, stanowiąc pewnego rodzaju schedę naszych przodków.
Istnieje wiele rodzajów stereotypów, możemy wśród nich wymienić stereotypy
płciowe, poszczególnych grup społecznych oraz autostereotyp i stereotyp
narodowy/etniczny. Co do zasady mają wydźwięk pejoratywny, jednakże wyróżnić
można również stereotypy o charakterze pozytywnym oraz neutralnym.
Przykłady zostaną przedstawione poniżej.
Stereotypy ze względu na swoją różnorodność pełnią różne role, przy pomocy
których jednostka w niejednorodny sposób utożsamia się ze swoją grupą, tym
samym zapewnia jej poczucie bezpieczeństwa. Znana badaczka Uta Quasthoff
wskazuje, że klisze spełniają następujące funkcje:
1.
Kognitywną
(wszelkie radykalne uogólnienia dokonywane w procesie przetwarzania informacji
stanowią, ze względu na zasadę wartości domniemanych, dobry międzykulturowy
mechanizm uczenia się);
2.
Emocjonalną
(z punktu widzenia kształtowania się tożsamości i stabilności psychiki danej
wspólnoty powstanie koncepcji etnocentryzmu jest mechanizmem obronnym);
3.
Społeczną
(wyodrębnienie wspólnego, kolektywnego, własnego obrazu zbiorowego członków
grupy, w odróżnieniu od grupy różniącej się, zatem „obcej”, odizolowanej: model
ingroup - out group)[6].
Kolejny podział został zaproponowany przez Adama Schaffa, który podzielił
stereotypy ze względu na funkcje:
- Integracyjną (podstawowa, quasi-religijna, spajająca grupę,
realizująca się w sposób spontaniczny podczas uczenia się przez dziecko
ojczystego języka, następnie umacniająca się wskutek świadomego lub
nieświadomego dążenia do zintegrowania się ze społeczeństwem bądź z jakąś
grupą społeczną);
- Ochronną (przedłużająca i uzupełniająca funkcję integracyjną,
utrzymująca umysł w stanie zamkniętym na nowe, obiektywne informacje;
impregnacja umysłu na niewygodne dla niego informacje, broni go przed
konfliktem poglądów postaw ludzi niezgodnych z rzeczywistością);
- Ideologiotwórczą (pozwalającą na socjotechniczne wykorzystanie
stereotypów do celów ideologicznych);
- Polityczną (pochodna funkcji ideologiotwórczej)[7].
Analizując powyższe klasyfikacje funkcji można zauważyć, że wykazują one
pewne podobieństwo, względnie pokrywają się znaczeniowo. Otóż jak wynika z
powyższego przyswajanie schematów jest pewną formą uczenia się, zarówno młodego
jak i dojrzałego człowieka, stanowiąc podstawowe źródło wiedzy. Prowadzi to do
dostosowania się do wymogów stawianych przez otoczenie. Stereotypy warunkują
świadomość przynależności do danej grupy narodowej, a co za tym idzie, dają
poczucie bezpieczeństwa. Pozwalają dokonać podziału na „MY” i „ONI” tworząc w
ten sposób opozycję składającej się z grupy naszej (znanej) oraz grupy obcej
(nieznanej). Jak zaznacza Piotr J. Przybysz „stereotypy lokują nas na „mapie
myślowej”, odpowiadając na pytanie, kim jesteśmy i jak różnimy się od Innego”[8].
Ośmielę się zauważyć, że w takim przypadku stereotyp może pełnić podwójną rolę,
tzn. jednocześnie integruje członków danego narodu, tym samym oddalając ją od
osób przynależących do innej grupy narodowej.
Podział na „MY” i „ONI” świadczy przede wszystkim o naturalnym dążeniu
człowieka do ucieczki przed nieznanym. Uruchamia to mechanizm ochronny, co może
spowodować zupełne zniekształcenie wizerunku osoby spoza swojego narodu.
Ponadto, trudno jest bez nich komunikować się z pozostałymi członkami grupy.
Gdy użyjemy stereotypu możemy być przekonani, że wywoła w świadomości partnera
dyskursu podobny lub taki sam obraz. Występowanie szablonów nakładanych na grupy
narodowe jest uwarunkowane istnieniem wzajemnych relacji historycznych,
kulturowych oraz politycznych między członkami odmiennych narodów. Wymienione
kontakty mają znaczący wpływ na „intensywność funkcjonowania wyobrażeń na temat
grup narodowych”[9] Im
współzależności między narodami są rzadsze i mniej trwalsze tym mniej zauważalna
jest liczba schematów, i odwrotnie, im silniejsze są te więzy tym częściej
spotykamy odniesienia nawiązujące do danego narodu. Wyjaśniając, istnieje w
mentalności Polsków mniej stereotypów odnoszących się do Japończyków,
Australijczyków, czy też do Hindusów niż tych opisujących Czechów, Niemców lub
Rosjan. Warto w tym miejscu odwołać się do spostrzeżeń Reginy
Wyżkiewicz-Maksimow na temat stereotypów o naszych wschodnich sąsiadach:
„Stosunek do Rosjan osadził się na podobnych przesłankach jak do Niemców,
złagodzonych jednak z jednej strony poczuciem wspólnej genezy etnicznej i
bliskości językowej, lecz z drugiej - zabarwionych lekceważeniem wyrosłym z
przekonania o ich niższości kulturowej”[10].
Jak zauważa B Lewandowski relacje Polaków z Rosjanami są w ogromnym
stopniu „obciążone różnego rodzaju stereotypami”[11].
Stosunki te ukształtowane zostały przez burzliwą historię łączącą oba narody,
jak również przez informacje pojawiające się we współczesnym świecie,
docierające do odbiorców przez telewizję, prasę, radio. Pomimo znacznych ilości
publikacji prasowych, audycji radiowych oraz stron internetowych. Dostarczane
wiadomości nie pozwalają odbiorcy na dokładne zrozumienie danego problemu,
przekazywane są w szczątkach, przez co nie można uważać ich za obiektywne[12].
Przedstawione poniżej stereotypy o Rosjanach zostały opracowane na
podstawie ankiet przeprowadzonych wśród studentów wydziału neofilologicznego
Uniwersytetu Gdańskiego. Ankieta składała się z dwóch pytań:
1. Jaki jest Pana/Pani stereotyp Rosjana/Rosjanki? (proszę podać 4 określenia);
2. Czy był/a Pan/i w Rosji?
Badaniu poddano 400 studentów, m.in. filologii rosyjskiej, slawistyki,
bałkanistyki, filologii romańskiej, filologii germańskiej, filologii
angielskiej oraz amerykanistyki. Autorka spośród licznych wydziałów
Uniwersytetu Gdańskiego wybrała do przeprowadzenia badań wydział
neofilologiczny, ponieważ studiujący na nim studenci mają sposobność
poszerzenia swojej wiedzy na temat różnych kultur. Przez co można przypuszczać,
iż posiadają większy zasób wiedzy o różnicach kulturalnych i mentalnych
pomiędzy przedstawicielami członków różnych narodów. Wspomnieć należy, że
ankietowani byli przedstawicielami różnych roczników (oprócz studentów
bałkanistyki, która została utworzona w roku akademickim 2015/16), co dało
możliwość zebrania informacji od osób zaczynających poszukiwania prawd
kulturowych do osób, dla których kulisy innych kultur nie powinny być obce.
Z badania przeprowadzonego na grupie reprezentatywnej wynika, że:
Rosjanin (jest): (Podane stereotypy najczęściej pojawiały się w ankietach,
wypełnionych przez osoby, które nie były w Rosji)
Stereotypy pejoratywne: pijak, zacofany, biedak, nieschludny, nieznający
języków obcych, nieokrzesany, głośny, awanturnik, łysy, lekkomyślny,
przestępca, nowobogacki, zapatrzony w Putina, antysemita.
Stereotypy pozytywne: patriota, gościnny, honorowy, dumny, otwarty, wesoły,
pomocny, towarzyski, inteligentny, lojalny.
Stereotypy neutralne: religijny, lubi złoto, lubi literaturę rosyjską.
Najczęściej wymienianymi szablonami, określającymi Rosjankę były
następujące określenia:
stereotypy negatywne: zbyt przesadnie się maluje, nosi futra, kupuje zbyt
dużo ubrań, nie ma gustu, „tleniony blond”.
Stereotypy pozytywne: ładna kobieta, zabawna, miła, atrakcyjna.
Stereotypy neutralne: blond włosy, wysoka.
W ankietach od osób, które miały okazję przebywać w Rosji odnajdujemy
poniższe szablony: Rosjanin (jest):
stereotypy negatywne: pije alkohol, antysemita, ma zły gust, nowobogacki.
Stereotypy pozytywne: gościnny, otwarty, inteligentny, rodzinny.
Stereotypy neutralne: przywiązany do tradycji.
Rosjanka:
stereotypy negatywne: brak
Stereotypy pozytywne: piękna kobieta.
Stereotypy neutralne: blondynka.
Ciekawą informację stanowiły nieliczne odpowiedzi na pytanie nr 1 osób,
które pisały:
„Ja nie mam [zdania], ale ogólnie się mówi że piją, nie lubią Polaków, żyją
na skraju ubóstwa lub w wielkim bogactwie.”; „Rosjanie ponoć słyną z tego, że
dużo piją”. „Słyszałem, że Rosjanie piją dużo wódki”.
Zaznaczyć należy, że żadna z osób wypowiadających się w ten sposób nie przebywała
nigdy na terytorium Rosji. Przytoczone cytaty poświadczają to, co zostało
uprzednio napisane tzn. światopogląd społeczeństwa kształtuje myślenie
jednostki. Ankietowani w swoich wypowiedziach użyli wyrażeń: „mówi się”;
„ponoć”; „słyszałem”, które są wyrazem przypuszczenia, że tacy są Rosjanie. Oni
sami nie dowiedli, że tacy, a nie inni, są Rosjanie, swoje odpowiedzi ankietowe
oparli na zasłyszanych informacjach. Jednakże w ich mniemaniu są to wiadomości
prawdziwe i za takie je przyjmują. Te domniemania powodują, że wizerunek dotąd
„obcego” i „nieznanego” Rosjanina jest im bliższy. Należy wspomnieć o funkcji poznawczej stereotypu. Schematy pozwalają
ujednolicić lub też ukierunkować myślenie jednostki, która nigdy wcześniej nie
poznała „tajemniczego” zjawiska, zachowania się człowieka wywodzącego się z
innej kultury.
Stereotypy, „obrazy w głowach”, przybliżają nam elementy obce nam
kulturowo. Dzięki nim zauważamy to, co nie jest obecne w naszych zwyczajach.
Ankietowani, którzy nie byli w Rosji, wypisując spostrzeżenia o Rosjanach,
zwrócili uwagę na charakterystyczne cechy tradycji rosyjskiej. Z perspektywy
ankietowanych typowy Rosjanin: „ma dużo matrioszek w domu”, „ma dywany na
ścianach”,, „je bliny”. Obserwacje te stanowią reprezentatywne komponenty obyczajowości
Rosjan. Dodatkowo trzeba podkreślić, że również można dostrzec spostrzeżenia
odnoście klimatu panującego na obszarze Rosji. Nieliczne zapytane osoby
stwierdziły, że Rosjanie są „odporni na zimno.” Z opinii tych osób można
wywnioskować, że na terytorium Rosji klimat jest nieprzyjazny dla środowiska
tzn. temperatury są bardzo niskie, w wyniku czego ludzie tam mieszkający
musieli wytworzyć naturalne mechanizmy obronne organizmu, tj. odporność na
zimno.
Podsumowanie
Stereotypy narodowe są zjawiskiem występującym w każdym narodzie, stanowiąc
naturalną skłonność człowieka do zrozumienia zachowań kulturowych
przedstawicieli drugiego narodu. Stereotypy narodowe pozwalają przybliżyć
kulturę dotąd dla nas nieznaną, przez co mamy poczucie lepszego rozumienia
świata.
Bibliografia
Wyżkiewicz-Maksimow R., Językowy
obraz człowieka-charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i
chorwackiej, Gdańsk 2012.
Kędzierski K., Stosunki
polsko-rosyjskie w latach 1992-2002, Warszawa 2001.
Lewandowski B., Przełamać
stereotypy, w: Stosunki
polsko-rosyjskie. Stereotypy, realia, nadzieje, pod red. J. Marszałek-Kawy
i Z. Karpusa, Toruń 2008.
Jasińska-Kania A., Stereotypy
i dystanse społeczne: wprowadzenie, w: Bliscy
i dalecy, pod red. A. Jasińskiej-Kani, T. 2., Warszawa 1992.
Walińska H., „Stereotyp”
- pole terminologiczne, w: Prace
Literackie XVI, Wrocław 1974.
Skorupska A., Polska
opinia publiczna o Rosji i Rosjanach, w: Polacy i Rosjanie - przezwyciężanie uprzedzeń, pod red. A. de Lazari, Łódź 2006.
Nowak W., Teoretyczne
i metodologiczne problemy badań stereotypów cz.1, w: Roczniki Socjologii Rodziny XI UAM, Poznań 1999.
Przybysz P. J., Kilka
uwag o stereotypach i tożsamości narodowej na marginesie powieści Henryka
Sienkiewicza Ogniem i Mieczem, w: Zeszyty
Naukowe Akademii Marynarki Wojennej rok XLVIII nr 4 (171) 2007, [online] http://www.amw.gdynia.pl, [dostęp: 10.04.2016 r.].
Bugajski M., Rosja i
Rosjanie w polskiej prasie, Pełny tekst referatu wygłoszonego w Łodzi
na konferencji Poznawać. Tworzyć.
Komunikować, [online] http://www.uz.zgora.pl, [dostęp:10.04.2016 r.].
Abstrakt w j. angielskim
Stereotypy są nieodłącznym
elementem naszego życia ułatwiającym zrozumienie świata. Powstające w umyśle
wyobrażenia osób przynależących do innej narodowości dostarczają uproszczonego
poglądu na ich temat. Stereotypy mają charakter stały, niezmienny przez co mogą
pełnić funkcję mylnego portretu świata. Powstają one na podstawie selektywnych
informacji o danej grupie społecznej. Niniejszy artykuł ukazuje jak studenci
Uniwersytetu Gdańskiego spostrzegają Rosjan. Przedstawione stereotypy zostały
opracowane na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród 400-tu studentów UG.
Ankieta miała charakter opisowy i składała się z dwóch pytań. Zebrane
informacje uwidaczniają jakie stereotypy o Rosjanach pojawiają się wśród
studentów
[1] W. Nowak, Teoretyczne i metodologiczne
problemy badań stereotypów cz.1 [w:] Roczniki Socjologii Rodziny XI UAM, Poznań
1999, str. 103.
[2] H. Walińska, „Stereotyp” - pole terminologiczne [w:] Prace
Literackie XVI, Wrocław 1974, str. 47.
[3] Cyt. za: A. Jasińska-Kania, Stereotypy
i dystanse społeczne: wprowadzenie, [w:] Bliscy i dalecy. Pod red. A. Jasińskiej-Kani, T. 2. Warszawa 1992, str. 5.
[4] Cyt.za: A. Jasińska-Kania: Stereotypy i dystanse społeczne:
wprowadzenie, [w:] Bliscy i dalecy. Pod red. A. Jasińskiej-Kani, T. 2. Warszawa 1992, str. 5.
[5] Cyt. za: Wyżkiewicz-Maksimow, Językowy obraz człowieka - charakter
i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej, Gdańsk 2012, str.
72.
[6] Cyt. za: Wyżkiewicz-Maksimow, Językowy obraz człowieka -
charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej, Gdańsk
2012, str. 74.
[7] Cyt. za: Wyżkiewicz-Maksimow, Językowy obraz człowieka -
charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej, Gdańsk
2012, str. 74.
[8] P. J. Przybysz, Kilka uwag o
stereotypach i tożsamości narodowej na marginesie powieści Henryka Sienkiewicza
Ogniem i Mieczem, [w:] Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej rok XLVIII
nr 4 (171)2007, str. 100. http://www.amw.gdynia.pl,
dostęp: 10.04.2016 r.
[9] Wyżkiewicz-Maksimow, Językowy obraz człowieka -
charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej, Gdańsk
2012, str. 80.
[10] Wyżkiewicz-Maksimow, Językowy obraz człowieka -
charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej, Gdańsk
2012, str. 81.
[11] B.
Lewandowski, Przełamać stereotypy, [w:] Stosunki polsko-rosyjskie. Stereotypy,
realia, nadzieje, pod red. J. Marszałek-Kawy i Z. Karpusa, Toruń 2008, str. 373.
Dzień dobry,
OdpowiedzUsuńPierwsze pytanie, które nasunęło mi się po lekturze tekstu dotyczy Pani pytania zawartego w ankiecie. Pyta Pani mianowicie o "Pana/Pani stereotyp" i tu moje pytanie: czy stereotyp może być "prywatny", skoro z definicji jest fragmentem kolektywnej wizji świata, a może jeśli jest "prywatny" to przestaje być stereotypem, a jest opinią, na którą stereotyp (oczywiście) ma wpływ? Jak Pani myśli, czy uzyskałaby Pani podobne odpowiedzi, gdyby sformułowała Pani pierwsze pytanie: Co myśli Pani o Rosjanach? Jaki jest Rosjanin/Rosjanka? Jak wyobraża sobie Pan/Pani współczesnych Rosjan? A jakie odpowiedzi można by było uzyskać, gdyby dodało się jeszcze jedno pytanie: Jaki jest według Pana/Pani obiegowy stereotyp na temat Rosjan? Ciekawe, czy niepytani o stereotyp, a o opinię respondenci próbowaliby uciec od postrzegania stereotypowego...
Wydaje mi się, że w wypowiedziach, które Pani cytuje, wyrażenia "mówi się", "ponoć", "słyszałem" wskazują na wyraźne dystansowanie się od stereotypu, przyjmują wręcz formę cytacji wypowiedzi innych. Osobiście, nie zinterpretowałabym tychże wypowiedzi jako przyjmowania stereotypu za własny (skądinąd Pani pyta o "własny" stereotyp w ankiecie), a wręcz przeciwnie.
Dominika Izdebska-Długosz
Szanowna Pani Anno,
OdpowiedzUsuńzgadzam się z przedmówczynią. Pytanie, postawione przez Panią w ankiecie, nie wydaje mi się najbardziej trafne. Pytając o stereotyp Rosjanina/Rosjanki – pyta Pani właściwie o wszystko i o nic – mnóstwo skojarzeń, które na pewno pojawiłyby się u respondentów, gdyby pytanie zadać inaczej, po prostu przepadają. Drugie pytanie zamieniłabym raczej na "Czy zna Pan/Pani Rosjanina/Rosjankę, czy zetknął się z nimi osobiście"? Przecież Rosjanina można spotkać w Polsce, nie trzeba się fatygować do Rosji.
W Pani wystąpieniu brakuje mi powołania się na istniejące już prace nt. stereotypu Rosjanina. Nie wspomina Pani ani słowem o świetnej książce Andrzeja Kępińskiego "Lech i Moskal. Z dziejów stereotypu" (1990), nie wiem, czy zna Pani artykuł J. Bartmińskiego, I. Lappo i U. Majer-Baranowskej "Stereotyp Rosjanina i jego profilowanie we współczesnej polszczyźnie" („Etnolingwistyka” t. 14, Lublin 2002, s.105-151). Jeśli nie, jego lektura jest obowiązkowa. Znajdzie tam Pani stereotyp Rosjanina w świetle danych językowych, ankietowych (!) oraz tekstowych. Pani uwadze polecam zwłaszcza część środkową, ankietową – pytania, postawione w ankiecie i odpowiedzi, udzielone na owe pytania. W tym samym numerze "Entolingwistyki" jest jeszcze drugi artykuł nt. stereotypu Rosjanina autorstwa I. Lappo. Oba teksty zawierają bibliografię.
Łączę pozdrowienia
Olga Kielak