wtorek, 1 marca 2016

Wojciech Gorczyca


Beatrycze w postmodernistycznej konceptualizacji Wasyla Aksionowa
W powieści Nowy słodki styl Wasyl Aksionow łamie postmodernistycznie świadomość estetyczną dotyczącą m.in. aspektu etyczno-politycznego oraz gender. Istotny problem, jaki rozstrzyga na kartach powieści, dotyczy odrzucenia archetypowego rozumienia (np. w symbolizmie rosyjskim) kategorii ‘Beatrycze’, w tym relacji ‘Dante – Beatrycze’. Odrzucenie ma charakter uniwersalny, historycznie, poetycko i antropologicznie uzasadniony. Jest zakotwiczone głęboko w kulturze śródziemnomorskiej, rosyjskiej oraz amerykańskiej. Można go nazwać „między – epokowym”. Za wyznacznik kodu łamania owego archetypu należy przyjąć próbę dekonstrukcji wartości etycznych oraz próbę transformacji towarzyszącego jej metafizyczno-religijnego kontekstu. Ewoluujący na kartach powieści wątek ‘Dante – Beatrycze’ znajduje swą semantyczną kulminację w formie „inkrustacji”, tj. scenariusza filmowego (Promieniowanie Beatrycze), w którym Aleksander Korbach – bohater powieści – bardzo swobodnie operuje czasem i przestrzenią (np. Florencja czasów Dantego, Petersburg Srebrnego Wieku, 1914 r., Nowy Jork w XXV w.). W powieści Aksionowa mamy do czynienia z krytyką języka pojęciowego maskującego swą retoryczną naturę (np. Błok jako autor Wierszy o Przepięknej Pani często korzystający z usług prostytutek) oraz z krytyką jednolitego podmiotu (Beatrycze jako Boska Kobiecość, modląca się prostytutka-telegrafistka, terrorystka).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz